نگاهی به مرکب امید


در ساعت 9:30 بامداد 12 بهمن 1357 برابر با اول فوریه 1979 یک فروند بویینگ 747 شرکت ار فرانس بر روی باند 11 راست فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

این هواپیمای چارتر به علامت ثبت F-BPVD که حامل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود از پاریس با حداکثر میزان سوخت پرواز کرده بود.

از آنجاییکه احتمال داده شده بود ، اجازه فرود به این هواپیما در ایران و کشورهای همجوارداده نشود، هواپیما با کمتر از 150 سرنشین و حداکثر سوخت عازم تهران شده بود.

کلیه خدمه پروازی از حساسیت این پرواز و احتمال سرگونی هواپیما مطلع بودند.

خلبان هنگام تقرب و فرود در تهران ، بر روی باند 11 فرودگاه مهرآباد Go Around میکند تا از ایمنی و امنیت باند مطمئن شود. در نوبت دوم ، هواپیما را در راستای باند 11 چپ قرار میدهد و در یک مایلی ابتدای باند با گردشی ناگهانی و به سمت راست ، هواپیما را روی باند 11 راست فرود میاورد.

این گردش که به گردش سر نیزه ای معروف است جهت خنثی کردن هرگونه عملیات هدف گیری و سرگونی هواپیما در محدوده شورت فاینال انجام شده است.

هواپیمای F-BPVD در 14 ژولای 1970 وارد ناوگان شرکت ارفرانس شده و در مارس 1994 با علامت ثبت N612AR راهی قبرستان اوکلوهماسیتی آمریکا شده است.