موشک هوا به هوای AIM-7 Sparrow :
این موشک، یک موشک هوا به هوا از نوع هدایت شونده راداری با
برد تقیریبی 40 کیلومتر و یک کلاهک انفجاری بسیار قوی است.ویژگی های
عملیاتی مختلفی دارد از جمله : قابلیت استفاده در هر نوع آب و هوا و هر
ارتفاعی و قابیت حمله به انواع هواپیماها و موشکهای پیشرفته از هر جهتی.
سری این موشک ها دارای هدایت نیمه فعال راداری می باشد.
امواج
راداری و بهره بردن از سیستم کنترل هیدرولیکی سطح، این موشک را در جهت هدف
خود تثبیت و هدایت میکند نیروی محرکه ان توسط سوخت جامد فراهم می
شود.اسپارو دارای محدودیت هایی نیز هست از آن جمله این که هواپیمایی که آن
را شلیک می کند باید هواپیمای مورد نظر را در رادار خود نگه دارد و برای
این منظور باید مستقیم به سمت هدف حرکت کند.
این موشک بر روی F-14 , F-15 ,F-18, F16 نیز نصب میشود.
این
موشک در طول جنگ نیز با کمک جنگنده های اف-4 و اف-14 انواع مختلف جنگنده
های عراقی از جمله میراژ اف-1، میگ-21 و 23، سوخو-22، سوپر اتاندراد، بمب
افکن توپولف-22 و چند هلیکوپتر عراقی و احتمالا یک موشک ضد کشتی اگزوست
(بوسیله جنگنده اف-14 تامکت) را از بین برد، از این موشک نیز در حال حاضر
تعدادی باقی مانده است و همچنین به پایان عمر عملیاتی خود رسیده است، گفته
امیر عطا الله بازرگان از بنیانگذاران جهاد خودکفایی ارتش در شماره 185
آبان 85 (پروژه سجیل – صفحه هفت) مجله صنایع هوایی در مورد نصب موشک روسی
R-27 Alamo برروی اف-14 تامکت نیز خود گواهی بر این مدعا است.
موشک هوا به هوای AIM-9 Sidewinder :
موشک
سایدوایندر با بیشینه بردی حدود نه کیلومتر، یک موشک حرارت یاب ساخت
ایالات متحده است که در جنگ های مختلفی حضور داشته و کارنامه موفقی از خود
بجای گذاشته است.این موشک دارای بدنه ای استوانه ای شکل است دارای بال های
تثبیت کننده غلتان و همچنین دارای 2 بالچه جداشدنی است که مسئولیت کنترل
سطح را بر عهده داشته و همچنین باعث افزایش مانورپذیری موشک می شود.این
بالچه ها به حالتی عمود بر بال های عقب و پشت دماغه آن قرار می گیرند.
اجزای اصلی موشک عبارتند از : هدایت گر مادون قرمز ، هدف یاب نوری فعال ،
کلاهک انفجاری و موتور موشک.
سیستم هدایت مادون قرمز موشک را
قادر می سازد تا اگزوز موتور هواپیما را مورد هدف قرار دهد. این سیستم از
سایر سیستم های هدایتی ارزان تر است و می توان آن را در روز یا شب و یا در
حالت های جنگ الکترونیکی مورد استفاده قرار داد. این سیستم همچنین شرایطی
برای خلبان ایجاد می کند تا موشک را شلیک کند و از منطقه خارج شود ویا حات
تدافعی – فرار به خود بگیرد در حالی که موشک خود را به سمت هدف هدایت می
کند. این موشک دارای 11 گونه است در طی فرایند تکمیل آن ساخته شده اند و
سعی شده در هر گونه نواقص موارد قبلی رفع شود.
در طول جنگ تحمیلی
نیز این موشک بوسیله جنگنده های ایرانی استفاده شد و دهها جنگنده عراقی را
بکام مرگ کشاند، در شمار جنگنده های عراقی که توسط سایدوایندر شکار شدند
می توان به یک فروند MiG-25RB (به وسیله F-5E و به خلبانی کاپیتان
جوادپور)، و چندین میگ-21، 23 و 27،سوخو-20 و 22 ، چندین میراژ اف-1 و دست
کم دو میراژ 5 اجاره شده از نیروی هوایی مصر اشاره کرد، در حال حاضر نیز
تعدادی از این موشک ها باقیمانده است، اما تلاش برای نصب موشک روسی R-73 و
موشک چینی PL-7 برروی جنگنده های غربی نیروی هوایی و همچنین تلاش برای
ساخت موشک فاطر بر پایه موشک سایدوایندر گواهی بر این مدعا است که تعداد
کمی از این موشک ها باقیمانده و همچنین آنها به پایان عمر عملیاتی خود
رسیده اند.
موشک هوا به هوای AIM-54A Phoenix :
ترکیب
جنگنده اف-14 و موشک فونیکس یکی از کشنده ترین ترکیب های جهان است که می
تواند برای هر جنگنده ای خطرناک باشد، این موشک که بردی حدود 150 کیلومتر
دارد، تنها برروی جنگنده اف-14 تامکت قابل نصب است و هر فروند اف-14 در آن
واحد می تواند شش فروند موشک فونیکس را حمل کرده و به کمک آنها بطور
همزمان با شش هدف درگیر شود و آنها را از بین ببرد، این موشک در جریان جنگ
هشت ساله کارنامه فوق العاده موفقیت آمیزی از خود برجای گذاشت و شکار دهها
جنگنده عراقی به مانند بمب افکن های سنگین توپولف Tu-22، انواع مختلفی از
میگ ها، سوخوی Su-22، میراژ اف-1 و سوپر اتاندارد و حتی موشک های کروز
چینی C-601 را بنام خود ثبت کردند. تخمین زده میشود که در طی جنگ ایران و
عراق تعداد 130 شکار قطعی به نام اف14 های نیروی هوایی ایران به ثبت رسیده
است و برای 23 نبرد هوایی دیگر نیز احتمال داده میشود پیروزی از آن تامکت
بوده باشد. بدین ترتیب حدود 153 شکار هوایی را میتوان به نام تامکتهای
ایرانی به ثبت رساند.
نیروی هوایی ایران (IRIAF)، بین 170تا 190موشک
AIM-54A را در طول جنگ 8 ساله شلیک کرده است، که حدود 70 درصد آنها موفق
به ساقط کردن هدف خود شدهاند.
تعداد کمی از این موشک ها پس از
جنگ باقی ماندند که قابل استفاده نیستند، بهمین دلیل نیز نمونه هواپرتاب
موشک هاوک تحت عنوان سجیل که گاها بعنوان AIM-23B SkyHawk نیز شناخته می
شوند جایگزین آنها شد، از جمله مشکلات موشک سجیل وزن بسیار زیاد آن و
همچنین تعداد قابل حمل کم برای هر فروند (هر فروند اف-14 تنها می تواند دو
فروند موشک سجیل را بطور همزمان حمل کند) است.
البته در سالهای
اخیر، گفته میشود تعدادی از موشکهای AIM-54C از طریق دلالان بازار سیاه
به دست ایران رسیده اند و ایرانیان توانسته اند گونه های قدیمی AIM-54A را
به نوع C تبدیل نمایند؛ ضمن اینکه گزارشاتی دال بر ساخت نوعی بومی موشک
فونیکس توسط صنایع نظامی ایران رسید است که توانی مشابه AIM-54C را دارد.
همچنین پس از بازنشست کردن تامکت و فونیکس در نیروی دریایی، حدس زده
میشود به تاریخ ژانویه 2007، حدود 200 میلیون دلار از قطعات حساس،
موشکهای AIM-54C و رادارهای موجود در انبار نیروی دریایی ایالات متحده، از
طریق قاچاقچیان بازار سیاه اسلحه، توسط ایران خریداری گشته است.
موشک هوا به هوای: R-60 Aphid
در
سالهای پایانی دهه 1960، دفتر طراحی مولنیا (Molniya)، کار طراحی اولین
موشک تاکتیکی هوا به هوا را آغاز نمود، نام آن K-60 یا (R-60 یا Object
62) بود. این موشک مجهز به یک هدفیاب مستقل از نوع حرارتی (Infrared) بود.
(یعنی مستقل از هواپیمای شلیک کننده، هدف خود را پیدا میکرد) تولید انبوه
این موشک به سال 1973 آغاز شد و بر روی جنگندههای مختلفی نصب و به کار
گرفته شد.
R-60 یک موشک حرارت یاب برای نبردهای هوایی بوده که به
طور فوقالعادهای کوچک است و نصف سبکترین موشک هوا به هوای غربی وزن
دارد و آن را می توان با موشک آمریکایی سایدوایندر مقایسه کرد، موشک آفید
دارای برد 10 کیلومتر است. سیستم هدایت این موشک بر اساس حرارت یابی
گازهای خروجی موتور (Infrared) است و سر جنگی 6 کیلوگرم که 1.6 کیلوگرم
آن، اورانیوم ضعیف شده است زیرا اورانیوم چگالی بالایی دارد و به راحتی در
فلزات نفوذ میکند.
این موشک امروزه در نیروی هوایی فقط برروی
Su-24 ها و Su-25 ها استفاده می شود و در مورد MiG-29 جای خود را به موشک
پیشرفته تر R-73 Archer داده است. همچنین با تغییرات جزئی می توان این
موشک را بجای موشک ناتوان PL-7 برروی جنگنده های چینی اف-7 نصب نمود، از
تعداد موشک های آفید نیروی هوایی اطلاع دقیقی در دست نیست.
موشک
R-60 موشکی بود که در جریان جنگ یوگوسلاوی توسط میگهای29 آن کشور شلیک شده
و باعث سرنگونی یک فروند F/A-117 ایالات متحده شد.خلبان یک MiG-29A نیروی
هوایی یوگسلاوی، با استفاده از سیستم IRST (هدفیاب حرارت موتور) توانست با
رادار خاموش، خود را از دید جنگندههای ناتو مخفی کرده و سپس با موشک R-60
جنگندهی 120 میلیون دلاری اف117 را سرنگون سازد.
موشک هوا به هوای: R-27 Alamo
موشک هوا به هوای میانبرد R-27 یکی از تسلیحات اصلی جنگندهء
میگ-29 به شمار میرود. این موشک در سازمان ناتو با نام AA-10 ALAMO
(آلامو) شناخته میشود. موشک R-27R یکی از گونههای R-27 است که از نظر
مشخصات فنی، بسیار به مشابه آمریکایی خود یعنی AIM-7M (اسپارو) شباهت
داشته و برابری میکند، هرچند که در بسیاری موارد (مانند برد بیشتر و
سرجنگی قویتر)، از رقیب آمریکایی خود برتر میباشد.
موشک R-27
در نمونه های مختلفی و با انواع سیستم های هدایتی تولید شده است، انواع
اولیه آن R-24R با هدایت نیمه فعال راداری و حد اکثر برد 80 کیلومتر و
R-27T با برد 45 کیلومتر و هدایت مادون قرمز می باشند تمام موشک های آلامو
نیروی هوایی از این نوع اند.R-27 میتواند در نبردهای نزدیک و سنگین هوایی
یا نبردهای دوربرد هوایی که هواپیمای دشمن دیده نمیشود (BVR) به کار رود.
این موشک میتواند اهدافی را که از جهتهای مختلف هوایی میآیند یا اهدافی
را که در نزدیکی سطح زمین یا سطح دریا پرواز میکنند، در هر شرائط آب و
هوایی، ساقط کند. همچنین میتواند بر ضد پرندههای بدون سرنشین یا موشکهای
کروز نیز به کار رود. انواع جدید تر موشک آلامو نیز R-27RE، R-27TE و نوع
هدایت فعال راداری R-27AE با بیشینه برد 170 کیلومتر می باشد. با وجود
اینکه موشک آلامو موشکی خوب و با مانور پذیری بالا است، لیکن MiG-29 های
ایران که تماما از نوع اولیه اند (بعنوان تنها جنگنده نیروی هوایی که بطور
استاندارد توانایی حمل این موشک را دارند) در هدایت این موشک آنگونه که
باید موفق نیستند و گاها این موشک ها را به خطا می دهند.
البته در صورت وجود جنگنده SU-27 در نیروی هوایی ایران این جنگنده نیز توانایی شلیک این موشک را داراست.
موشک هوا به هوای :R-73 Archer
موشک هوا به هوای R-73 ساخت «ویمپل» که در سازمان ناتو با
نام AA-11 Archer شناخته می شود، توسط «دفتر طراحی کارخانجات ماشین سازی
ویمپل» طراحی و ساخته شده است. این موشک، پیشرفته ترین موشک بردکوتاه هوا
به هوای ساخت روسیه می باشد. این موشک، عمومن به عنوان ترسناک ترین سلاح
در نبردهای نزدیک هوایی (داگ فایت) معرفی می شود.
به منظور
جایگزینی مدلی قدیمی R-60 (نام ناتو: AA-8 Aphid) به عنوان سلاحی جهت
فواصل نزدیک، برای هواپیماهای جنگی اتحاد شوروی، طراحی و ساخته شد. کار
طراحی این موشک به سال 1973 باز می گردد و اولین سری این موشکها، به سال
1985 وارد خدمت در نیروی هوایی اتحاد شوروی شدند.
R-73 دارای
هدایتگر حساس به مادون قرمز یا حرارت، خنک کننده سنسور جستجوگر با قابلیت
مهم «زاویهء بسته» می باشد: یعنی جستجوگر موشک می تواند اهدافی را که در
60 درجه نسبت به محور طولی موشک، قرار دارند، تشخیص دهد و ببیند. حداقل
فاصلهء مورد نیاز جهت شلیک این موشک، در حدود 300 متر و حداکثر فاصلهء
آئرودینامیکی (فاصله ای که موشک در هوا و با انجام مانور به سمت هدف طی می
کند) حدود 30 کیلومتر می باشد.
R-73 مانورپذیرترین موشک در بین
موشکهای مشابه می باشد و اغلب کارشناسان بر این اعتقادند که در قیاس با
موشک آمریکایی AIM-9M Sidewinder، در مرتبهء بسیار بالاتری قرار می گیرد.
R-73 یکی از بهترین گزینه ها برای نبرد های نزدیک هوایی است و ترکیب
جنگنده فوق العاده مانور پذیر میگ-29 و موشک R-73 می تواند یکی از خطرناک
ترین ترکیب ها برای نبرد های هوایی باشد. همچنین در صورت بهسازی جنگنده
های Su-24 و Su-25 بمنظور حمل این موشک توانایی آنها در دفاع از خود در
حین عملیات تا حد زیادی افزایش می یابد.
با توجه به بهینه سازی
های انجام گرفته بر روی جنگنده های S-25,SU-24 احتمالا این جنگنده ها قادر
به استفاده از این موشک خواهند بود.
موشک هوا به هوای: PL-7
موشک
هوایی کوتاهبردPL-7 توسط کارخانه ی موتور هوایی ژوژ و توسعه یافته و در
واقع نمونه ی مهندسی معکوس از موشک فرانسوی ماژیک R-550می باشد و توسعه
موشک از سال 1982 شروع و نخستین شلیک آزمایشی آن در اواخر سال 1984 انجام
شد.تولید رسمی از این موشک در سال 1987آغاز گردید.
موشک PL-7 یک
کپی ناقص از موشک حرارت یاب فرانسوی R-550 Magic (ماژیک) است که توسط چین
تولید شده و بهمراه جنگنده های ناتوان F-7 به ایران وارد شد، این موشک
دارای برد محدود 3 تا 5 کیلومتر می باشد.نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران
در سال 1992 پروژه ای را برای نصب موشک های چینی حرارت یاب PL-7 که خود
کپی ناقصی از موشک ماژیک بودند بر روی هواپیماهای F-4 و F-5 راه اندازی
کرد. در نمایشی در پایگاه یکم شکاری یا فرودگاه مهرآباد در سال 1995
هواپیماهای F-5 با ریل های جدید موشک های چینی به پرواز درآمدند. این
هواپیماها همگی مجهز به موشک های تقریباً بی مصرفPL-7 در موقعیتی عجیب در
نوک بال ها نصب شده بودند. این پروژه که با هزینه ای چند میلیون دلاری راه
افتاده بود، ابتدا به کمک تکنسین های چینی شروع شد، اما نتایج چندان رضایت
بخش نبود. با صدای اعتراضاتی که از پرسنل نیروی هوایی شنیده شد، سرانجام
انجام پروژه به کمک چینی ها لغو گردید و پروژه به مجتمع تجهیزات
الکترونیکی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران واگذار شد. این بار موشک PL-7
روی هواپیماهای MiG-29 و F-4,F-5 نصب شد اما نه خلبانان جنگنده میگ-29
حاضر بودند بجای موشک توانمند R-73 از موشک های ناتوان PL-7 استفاده کنند
و نه خلبانان اف-4 و اف-5 حاضر بودند سایدوایندر را با PL-7 جایگزین کنند،
در حال حاضر این موشک ها تنها برروی جنگنده های چینی F-7 و میراژ های
فرانسوی که از نبود موشک R-550 رنج می برند استفاده می شوند.. با اینکه
موشک PL-7 به تعداد زیاد و البته با قیمت ارزان در اختیار ایران بود، اما
هرگز نیروی هوایی این موشک را اسلحه ای واقعاً قابل عملیات روی هواپیماهای
ذکر شده به حساب نیاورد.
موشک هوا به هوای فاطر:
موشک
فاطر موشکی ساخت ایران است که بر پایه موشک AIM-9P ساخته شده است.این موشک
از بدنه و سرجنگی قوی موشک امریکایی سایندروز بهره می برد و طراحی مجدد
سیتم های هدایت و ... توسط ایران انجام رفته است.
در زمینه این
موشک اطلاعات زیادی در دست نیست برخی منابع از کپی برداری این موشک از
AIM-9P سایندروز خبر میدهند که از ایونیک جدیدی بهره می برد و برخی منابع
دیگر از ارتقاع سایندروز های موجود در انبار نیروی هوایی و نامگذاری آن با
نام فاطر خبر می دهند.البته با توجه به شواهد موجود به نظر می اید که
ایران موفق به کپی کردن این موشک با ایونیک جدید شده باشد.
موشک هوا به هوای سجیل :
موشک
سجیل که AIM-23C هم خوانده می شود، نمونه ای از موشک ضد هوایی زمین به
هوای هاوک یا MIM-23B آمریکایی است. گفته می شود که کوشش برای ساخت چنین
موشکی در حقیقت از جایی شروع شد که اسرائیل دست به استارت پروژه ی Distant
Thunder یا Distant Reach کرد. در این پروژه، نیروی هوایی اسرائیل و صنایع
هواپیماسازی این رژیم تلاش هایی را برای تبدیل موشک ضد رادار AGM-78 به یک
موشک هوا به هوا برای رهگیری هواپیماهای سریع السیر MiG-25 انجام دادند.
ظاهراً ایران کار تبدیل موشک های زمین به هوای MIM-23B را به موشک های هوا
به هوا از سال 1986 شروع کرده بود. پروژه تبدیل موشک های هاوک به موشک
هایی که از هواپیماهای جنگنده قابل پرتاب باشد، پروژه «قوش آسمان» نامیده
شد. تست های اولیه این موشک بسیار نا امید کننده بود. ظاهراً خطوط ارتباطی
رادار AN/AWG-9 برای موشک هاوک کافی نبود و سیستم هدف گیری موشک هاوک نیز
در برقراری ارتباط با این رادار دچار مشکل بود. در جنگ ایران و عراق هم
بیش از یکی دو موشک هاوک شلیک نشد چرا که این پروژه با مشکلات بسیاری
مواجه بود. اگرچه در سال های اخیر گفته می شود که مشکلات این موشک به کلی
رفع شده و موشک هاوک هواپرتاب به طور محدود در خدمت نیروی هوایی است.
تعداد زیادی از تامکت های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به منظور
توانایی حمل موشک هاوک دستخوش تغییراتی شدند.
تامکت های ایرانی
می توانستند در آن واحد دو موشک هاوک را در پایلون های 1B و 8B، یعنی محل
نصب موشک های فینیکس در نزدیکی ورودی موتورها، و یک موشک دیگر را در فضای
بین موتورها که اصطلاحاً تونل نامیده می شد حمل کنند.
منابع غیر
موثق از برد 60 تا 90 کیلومتری موشک سجیل سخن می گویند.با این تفاسیر این
موشک تا حدودی کمی می تواند خلاء نبود موشک فونیکس را بپوشاند.
پس از تکمیل مطالعات زیاد که کارخانجات نورث روپ (North Rope)در راه تشکیل یک هواپیمای بر جسته هوائی (رهگیر)بعمل آورد موفق شد در 30 جولای 1959 زحمات خود را به ثمر رسانده و جنگنده ی پر قدرت جدیدی بنام ان-156-اف(N-156-F)به جهان پرنده های آتشین عرضه کند که بعدا نام آن به اف-5-آ تغییر نمود این جنگنده ها بنام مستعار فریدوم فایتر(Freedom Fighter)بمعنای جنگنده ی آزادی معروف شد و شاید بهتر بود اسم آنرا جنگنده ی آزادی به سبک آمریکایی میگذاشتند!.
در 25 آوریل 1962 نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که اف-5-آ را در برنامه ی جدید تسلیحات نظامی قرار داده و بالاخره در ژانویه ی 1963 هواپیمای اف-5-آ در نیروی هوائی آمریکا به پرواز در آمد و بعد از آن اولین کشور که اف-5-آ تحویل گرفت ایران بود که در سال 1343 (1965) نیروی هوایی خود را با جت ما فوق صوت اف-5 مجهز نمود و بعد از آن عربستان سعودی،کشورهای آفریقای جنوبی و ترکیه نیز اف-5-آ دریافت نمود
بعد از مدتی کمپانی نورث روپ تصمیم به تکمیل اف-5-آ گرفت و اف-5-ئی یا تایگر-2 (Tiger-2) را تولید نمود که در سال 1970 به عنوان شکاری بین المللی انتخاب و سفارش تولید 325 فروند اف-5-ئی به نورث روپ داده شد که برای کشورهای تایلند-تایوان-ویتنام جنوبی و کره جنوبی بود.پرواز آزمایشی اف-5-ئی برای اولین بار در سال 1972 انجام شد و اولین تولید کلی آن از سال 1973 شروع گردید.برای دسترسی به اطلا عات جامعتر درمورد اف-5 به اینجا مراجعه کنید
بعد از مطالعه زیاد روی اصول آیرودینامیکی و امکاناتپرواز هواپیماهای دیگر و تجاربی که از اف-۵-آ بدستآمده بود نورث روپ تصمیم به انجاماصلاحاتی روی اف-۵-آ گرفت که اولین آنها اضافه کردن رادار روی آنبود.و بعد از آن استفاده از فلاپهای مانور کننده در دو طرف لبه ی حمله و عقب بال هواپیما است. این فلاپها سبب میشود که هواپیما در زاویه ی حمله ی معین نسبت به نمونه ی قبلی دچار پسای کمتری گردد و تعادل خود را از دست ندهد و (برا)ی بیشتر بدست آورد بدون آنکه در کنترل هواپیما خللی وارد شود و در نتیجه استفاده از آنها اف-5-ئی میتواند در15000 پا 10.3 درجه در ثانیه بگردد و در صورتی که اف-5-آ و هواپیما عای مشابه در ثانیه 8.9 درجه میگردند و میزان گردش گود را نیز از 15.5 درجه در ثانیه به 17.5 درجه افزایش داده و شعاع گردشهای پایدار نیز از 4500 به 2800 پا کاهش یافته و به عبارت دیگر 38 درصد کم شده.با اضافه کردن یک ردیف کمپرسور به موتور بدون اینکه در شکل یا حجم آن تغییر زیادی داده شود 23 درصد به قدرت موتور آن افزوده شده .اصلاح موتور باعث گشته که 15 اینچ به طول هواپیما و 16 اینچ به فاصله ی دو نوک بال اضافه شود.دهانه ی ورود هوا نیز بزرگتر شده تا ورود هوای بیشتر را امکان پذیر سازد. با افزایش حجم بدنه بر ظرفیت مخازن سوخت داخلی 570 پوند اضافه شده و همچنین از آسیب پذیری آن در مقابل آتش مسلسل جلوگیری شده. قدرت هر یک از موتورها در سطح دریا 5000 پوند است و در مصرف سوخت نیز کاهش قابل توجهی داده شده و تغییر عمده در موتور همان اضافه شدن یک ردیف کمپرسور استتغییرات فنی در موتور باعث شده که موتور به اصطلاح زودتر جواب بدهد. و یا به عبارت دیگر زودتر دور بردارد.لذا طول باند لازم برای برخاستن از7300 پا به 5300 پا کاهش یافته . با کلیه تجهیزات برای رهگیری (دو سایدوینر و دو توپ) طول لازم برای بلند شدن با وزن 16050 پوند 2050 پا است سرعت اوجگیری نیز از 28700 پا در دقیقه به 31600 پا افزایش یافته. اف-5-ئی دارای شعاع عمل زیادتری نسبت به اف-5-آ است. مثلا قادر است 3200 پوند بمب را در مسافت 400 مایلی بریزد و به پایگاه برگردد
اف-5-ئی به دلایل ذیر شکاری برگزیده ی جهان است.هواپیمای ما فوق صوت یک نفره ..سبک ..دارای سهولت عملیاتی فوق العاده و مشخصات پروازی و امکتنات رزمی برجسته بوده.ارزانی و سهولت نگهداری نیز یکی دیگر از دلایل میباشد.
اف-۵
قادر به حمل بمبهای ۳۵۰ یا ۵۰۰ ،۷۵۰ و ۱۰۰۰ پوندی و یا بمبهای
ام-کا-۳۶(m-k-36)است و قادر به حمل بمبهای ناپالم وراکتهای ۲.۷۵ میلیمتری
نیز هست.اف-۵ برای ماموریت رهگیری دارای دو موشکآ-ای.ام.۹(AIM-9) و دو توپ
۲۰ میلیمتری از نوع ام-۲۹(M-29)با هر کدام ۲۸۰ تیراست.
اف-۵-ئی دارای
یک رادار کوچک از نوع امرسون(emerson)با برد ۲۰ مایل است و برای بدست
آوردن زاویه و مسافت شکاری های دشمندر جنگ های هوائی به کار میرود.
اف-۵
همچنین مجهز به سیستم کشف هدف لیزریگردیده. این سیستم به خلبان امکان
میدهد تا از وجود هواپیمای دشمن در فاصله دورآگاهی پیدا نماید و خود را
برای درگیری آماده سازد و ضمنا اطلاعاتی از هواپیمایدشمن را در اختیار
خلبانان میگذارد که بوسیله سایت چشمی که بر روی کلاه نصب میشود ودر اختیار
خلبان قرار میگیرد. بعضی از مدلهای متاخر اف-۵ ئی قادر به حمل
موشکهایماوریک با سیستم هدایت تلویزیونی نیز هستند.
اف-۵-آ به تعداد ۱۲ فرونددر اتیوپی ،۴۰ فروند یونان که بعدا با اف-۵ ائی تعویض شد.
۷
فروند لیبی،۱۵ فروند فیلیپین ،۴۵فروند کره جنوبی،۷۰ فروند تایوان،۲۵ فروند
تایلند ،۱۴۰ فروند ترکیه و ضمنا کانادا واسپانیا نیز اف-۵ مونتاژ می کنند.
کانادا ۸۹ فروند برای خود و ۱۵ فروند برایونزوئلا ساخته است. اسپانیا ۳۶
فروند برای خود ساخته است. اف-۵-بی که مدل ۲ نفره یاف-۵-آ است ۳۲ فروند در
نروژ و کانادا نیز ۳۰ فروند برای هلند ساخته است.۳۴ فروندنیز در اسپانیا
موجود است و ۲۴ فروند نیز توسط کانادا برای ونزوئلا ساخته شده و ازاف-۵-ئی
۱۱۲فروند در ایالات متحده آمریکا که ۵ فروند آن در نیروی دریایی
خدمتمیکنند.
۳۶ فروند برزیل ،۲۵ فروند شیلی،۱۲فروند اتیوپی و ۳ فروند
یونان ،۱۵۰ فروند ایران ،اردن و مالزی و کنیا ۱۴فروند،مراکش ۲۴ فروند.
عربستان سعودی ۷۰ فروند ...سوئس ۰ ۶فروند و ۴۰ فروند تایلندو تایوان دارا
هستند.
اف ۵ های ایران
اولین
نیروی هوایی دنیا که اف ـ۵ای را دریافت کرد نیروی هوایی ایران بود. در بین
سال های دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نیروی هوایی ایران به بزرگترین و مجهزترین
نیروی هوایی منطقه (نیروی هوایی) اولین اسکادران از این هواپیما به تعداد
۱۳ فروند را اوایل فوریه ۱۹۶۵ به خدمت گرفت. در آن تاریخ ۱۱ فروند اف ـ۵ای
و دو فروند اف ـ۵بی در پایگاه یکم شکاری در مهرآباد جایگزین اف ـ۸۴
تاندرجت شدند تا نقش تهاجمی نیروی هوایی را برعهده بگیرند.
اف
ـ۵ای های ارتش ایران به استانداردهای بالا تجهیز شده بودند، این تجهیزات
پیشرفته سیستم ناوبری آنبرد لیتون و کامپیوتر مرکزی تسلیحات بود. در آن
زمان ایران مدل های قبلی اف ـ۵ (اف ـ۵ای و بی)را به کشورهای یونان، ترکیه،
اتیوپی، ویتنام جنوبی و اردن فروخت، اما چند فروند برای انجام پروازهای
تمرینی در ایران نگه داشته شدند.
|
![]() |
جنگ و متعاقب آن تحریم تسلیحاتی غرب علیه ایران، ایران به دلیل عدم توانایی خرید قطعات و لوازم یدکی به سرعت در حال از دست دادن تعداد هواپیماهای عملیاتی خود بود. اما بعدها که ایرانیان به پیشرفت های زیادی در صنایع هوایی دست یافتند، خود به ساخت و تهیه قطعات موردنیاز برای تعمیر و عملیاتی نگه داشتن این هواپیماها زدند ایران در پروژه ای به نام »افق« این هواپیماها را به روز کرده است از جمله می توان به دوبرابر کردن برد رادار ای پی کیو ـ۱۵۹ و سوارکردن سیستم پرتاب موشکی پی ال ـ،۷ ای ای ام ـ۹ پی سایدوایندر و آرـ۶۰ آمیدز اشاره کرد. به هرحال عمر عملیاتی این جنگنده ها که در کنار اف ـ۴ به افسانه های فراموش نشدنی جنگ تبدیل شدند رو به پایان است و ایران به دنبال جایگزینی برای آنهاست