مکدونال داگلاس امدی-۱۱
بوئینگ (مکدونال داگلاس) امدی-۱۱ Boeing MD-11 یک هواپیمای مسافربری پهن
پیکر سه موتوره ساخته شرکت مکدونال داگلاس از شرکتهای اقماری بوئینگ کشور
آمریکا است. نخستین پرواز امدی-۱۱ در ۱۰ ژانویه ۱۹۹۰ صورت گرفت. بیشتر
مدلهای مسافربری آن با تغییر کاربری به هواپیماهای ترابری ویژه حمل کالا
تبدیل شده اند . بوئینگ امدی-۱۱ نسل جدیدی از هواپیمای قدیمی تر این
شرکت، مکدونال داگلاس دیسی-۱۰ به حساب میآید .
تاکنون 200فروند از این نوع هواپیما ساخته شده که تا سال 2000 تولیدآن ادامه داشته است.
MD مخفف Mc Donnell Douglas است که پس از Boeing بزرگترین شرکت
هوافضائی دنیا پس از بوئینگ محسوب میشد، اماپس ازاینکه ایرباس در دهه
هفتاد شروع به فعالیت نمودو رقابت با بوئینگ و مکدانل داگلاس درعرصه بین
المللی شروع شد .ایرباس ازاین دو شرکت آمریکایی پیشی گرفت و شرکت بوئینگ
ومکدانل داگلاس برای رقابت با ایرباس وحفظ سهم خود دربازار جهانی با
یکدیگر ادغام شدند وبوئینگ سهام این شرکت را خریداری نمود.و چون بوئینگ
گروه مک دانل داگلاس را خریداری کرد ه در حال حاضر محصولات تحت عنوان
بوئینگ تولید می شوند .
ولی تمامی مدلهای MD در زمان مالکیت قبلی تولید شده اند و تنها مدل MD-80/82 تا سه الی چهار سال پیش با عنوان B-717 تولید می شد.
لازم به ذکر میباشد که هواپیمهای مثل اف15 واف 4نیز ساخت شرکت مکدانل داگلاس می باشد.
مشخصات
بوئینگ امدی-۱۱ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالها و یک موتور در بخش پائینی باله عمودی انتهای هواپیماست.
سرعت کروز:0.88 Mach (587 mph, 945 km/h, 520 kn)
فاصله نوک دو بال: ۵۱٬۶ متر
طول: ۶۱٬۶ متر
ارتفاع: ۱۷٫۶ متر
ظرفیت مسافر: ۴۱۰ نفر
بیشینه سرعت: ۹۴۵/۰ ماخ (۱۰۰۳ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۷۲۴۰ کیلومتر
موتورها:سه نوع موتور باقدرت های زیر
Pratt & Whitney PW4460 - 60,000 lbf (270 kN)
PW4462 - 62,000 lbf (280 kN)
General Electric CF6-80C2D1F - 61,500 lbf (274 kN)
کابین خلبان:
چیدمان صندلیها:
مدلها
MD-11 مدل استاندارد مسافربری.
MD-11 C دارای درب بزرگ در عقب برای حمل بار.
MD-11 CF دارای قابلیت تبدیل از مسافربری به ترابری و بالعکس.
MD-11 ER دارای باک بنزین اضافه برای مسافتهای طولانی تر.
MD-11 F برای ترابری و حمل کالا.
سوانح:
تاکنون 12سانحه در ایرلاین های زیر:
China Eastern Flight 583
FedEx Flight 14
Swissair Flight 111
Korean Air
China Airlines Flight 642
FedEx Express Flight 87
FedEx Express Flight 80
هواپیمای مکدونال داگلاس دیسی-۱۰
منبع:
wikipedia
توپولوف334 هواپیمایی مدرن
توپولوف 334یک هواپیمای مسافربری کوتاه برد متوسط روسی است .
توسعه آن مبنی برازرده خارج کردن هواپیماهای پا به سن گذاشته ای همانند یاک 42اس و توپولوف 134اس بوده است.
بدنه آن برپایه توپولوف 204 شکل گرفته وبدنه کوتاه ترشده ویک T - tail برروی دم هواپیما ایجاد گردیده.
کار بر روی این هواپیما از سال 1990آغاز شد ولی به کندی پیش میرفت ودلیل آن هم قروض سنگین شوروی سابق بود .
اولین پیش نمونه آن درسال 1995 ساخته ورو نمایی شد.
در31ژوئیه 2008 سرجی ایلوشینکوف مدیر عامل توپولوف اعلام کرد که تولید این
هواپیما برای ژانویه 2009 برنامه ریزی شده بود که به دلایلی بعد از این
تاریخ تولید می شود.
دردسامبرسال 2006 پنجاه پنج فروند سفارش قطعی برای این هواپیماه
داده شد.برای هفت ایرلاین و297 هواپیمای دیگر برای 24 ایرلاین هدف گذاری
شده است.
بنابر گزارشی توپولف قصد دارد 130فرونداز این نوع هواپیما را از سال
2011 ظرف ده سال درایران تولید کند دراین گزارش تضمین برای انتقال فن آوری
وتولید همزمان دیده می شود.
مشخصات:
خدمه:2نفر
تعداد مسافر: 102 passengers
طول: 31.26 m (102 ft 6 in)
طول بالهای هواپیما: 29.77 m (97 ft 8 in)
ارتفاع: 9.38 m (30 ft 9 in)
مساحت بالها: 83 m² (893 ft²)
وزن خالی: 30,050 kg (66,250 lb)
وزن لود: kg (lb)
لود تجاری: 12,000 kg (lb)
حداکثر وزن تیک آف: 47,900 kg (105,380 lb)
موتور هواپیما: 2عدد موتور توربوفن Progress D-436T1یا 2موتورRolls Royce BR715-56
کابین خلبان:
عملکرد:
حداکثر سرعت: km/h (kt, mph)
سرعت کروز: 820km/h (440 kt, 510 mph)
سرعت واماندگی: km/h (mph)
برد 3150 km (2000 nm, 2300 mi
منبع:
wikipedia
روسها رادار جنگنده نسل پنجم خود را به نمایش گذاشتند
روسیه در خلال برگزاری نمایشگاه MAKS برای اولین بار رادار آرایه فازی
AESA که برای جنگنده نسل پنجم خود به نام Sukhoi PAK FA/ T-50 طراحی شده
است را به نمایش گذاشت. به گفته فرمانده نیروی هوائی روسیه الکساندر زلین
، جنگنده نسل پنجم روسیه در ماه نوامبر یا دسامبر اولین پرواز آزمایشی خود
را انجام خواهد داد. جنگنده جدید مورد بازدید ولادیمیر پوتین در مرحله
ساخت در کارخانجات Knaapo قرار گرفت. رادار آرایه فازی جدید که دارای بیش
از 1000 مدول فرستنده/ دریافت کننده است در ماه نوامبر وارد مرحله تست
خواهد شد. NIIP جزئیات بیشتری از رادار جدید منتشر نساخته.