بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر رویایی بی پایان!
بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر یک هواپیمای جت مسافربری دو موتوره و پهن پیکر است
که در شرکت هواپیماهای تجاری بوئینگ گسترش یافتهاست.تعداد مسافران قابل
حمل توسط این هواپیما بسته به تعداد و نوع صندلیها ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر خواهد
بود.این هواپیما در نسبت به دیگر هواپیمای مسافربری بوئینگ دارای سوخت
موثر بیشتری است .این هواپیما، انقلابی در استفاده از مواد چند سازه ای یا
کامپوزیتی می باشد، تا جایی که تفکر بر این است که بالغ بر 60% کل سازه
هواپیما بر پایه استفاده از چنین موادی وارد عرصه خواهد گشت.
لازم به ذکر می باشدکه مواد چند سازه ای، علاوه بر سبک وزن بودن، از
مقاومت بالقوه ای نسبت به مواد دیگر برخوردار هستند که با توجه به قیمت
نسبتاً مناسب آنان، مصالحی غیر قابل چشم پوشی در ساخت ایرفریم های هوایی
در آینده به شمار می آیند. و باعث سبک تر شدن هواپیما و کاهش مصرف
سوخت تا بیست درصد میشود.
برای دیدن باقی مطلب به ادامه مطلب سر بزنید
هر کی نظر نده ............... خیلی نامرده تا بعد
یا علی
تاریخچه:
پس از شکست طرح سونیک کروزر شرکت بوئینگ که هواپیمایی با قابلیت حمل و نقل
مسافران با سرعت نزدیک صوت بود، کارشناسان بوئینگ، به درستی تشخیص دادند
که بازار جهانی هواپیما، هم اکنون در دست هواپیماهای مسافربری 200 تا 300
نفره با برد متوسط و یا بلند می باشد. بر اساس همین ایده، شرکت بوئینگ دست
به طراحی هواپیمایی جدید، با خصوصیاتی در حد تفکرات مهندسان اقتصاد نگر
این شرکت زد که البته، الهام از هواپیماهای نسل گذشته بوئینگ، یعنی
هواپیماهای سری 757 و 767، امری اجتناب ناپذیر بود.سرانجام، دریم لاینر
7E7 و یا همان هواپیمای رویاپیمای بوئینگ، طرح نهایی طراحان این شرکت بود.
در ۲۸ ژانویه ۲۰۰۵، نام طرح توسعه هواگرد ۷ئی۷ به ۷۸۷ تغییر یافت.پس
از مدتی کوتاه، تصاویری از نوع کانسپت این هواپیما منتشر شد که نشان از
طراحی پیچیده این هواپیما بود؛همچنین سطح بدنه این هواپیما که انهنای
بالایی دارد گویای این واقعیت است.در ۲۶ آپریل ۲۰۰۵، یک سال پس از آغاز
برنامه ۷۸۷، آخرین طراحیهای بیرونی این هواپیما به اتمام رسید؛هواپیمایی
با بینی پست و دم معمولی.
بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژولای ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از
این هواپیما رونمایی کرد.این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری
تاریخ است و سفارش خرید آن بیش از ۶۰۰ فروند است.،شرکت هواپیمایی "آل
نیپون" ژاپن (All Nippon)، با سفارش پنجاه فروند بوئینگ 787 موفق شد اولین
مشتری باشد که سفارش خود را دریافت می کند. پیش از این انتظار میرفت که
این هواپیما در می۲۰۰۸ وارد خدمت شود اما برنامه ورود به خدمت آن با کمی
تاخیر به سال ۲۰۱۰ منتقل شدهاست.
مشخصات:
کابین حلبان وکاپکیت هواپیما:
میزان مشارکت شرکت های سازنده بدنه هواپیما:
کابین مسافران ونحوه چیدمان صندلی ها:
هواپیمای بوئینگ 787، از قابلیت حمل 200 تا 300 مسافر، بسته به
پیکربندی صندلی های آن در کلاس های مختلف تا مسافت حداکثر 15.000 کیلومتری
برخوردار می باشد که با در نظر گرفتن طراحی موتورهای جدید و کاراتر آن از
لحاظ مصرف سوخت، می توان این هواپیما را، مجموعه ای از پیشرفت های نوین در
راستای مدرنیزاسیون اقتصادی و البته به کارگیری صحیح و به جای آنان محسوب
کرد.
پنجره های دریملاینر هفتصد و هشتاد و هفت نیز بزرگتر است. مسئولان
بوئینگ می گویند در مدل جدید این شرکت نور داخل هواپیما به طور
خودکار متناسب با نور بیرون تنظیم می شود.
قیمت تمام شده این هواپیما (دریم لاینر) رقمی حداکثر در حدود 155
میلیون دلار 171میلیون دلارو205 میلیون دلار به ترتیب برای مدلهای
3-787-8-787-9-787 در نظر گرفته شده است.
طول:186 ft -56.7 m
طول بالهای هواپیما:170 ft -51.8 m
ارتفاع:55 ft 6 in -16.92 m
موتورها: دو دستگاه موتور پیشرفتهGeneral Electric GEnx or
Rolls-Royce Trent 1000 با 235.8 kNقدرت برای مدل 3-787و284.7kN قدرت برای
مدل 8-787و311.4 kNقدرت برای مدل 9-787
خدمه:2نفر
برد:8,000 – 8,500 نایتیکال مایل-(14,800 – 15,750 کیلومتر)
حداکثر سرعت کروز:ماخ 0.89 -945 km/h, 587 mph, 510 knots, at 40,000 ft/12,200 m
سرعت کروز:ماخ 0.85 -903 km/h, 561 mph, 487 knots, at 40,000 ft/12,200 m
حداکثر وزن هنگام برخاستن:245 تن برای مدل 9-787-220 تن برای مدل 8-787و165 تن برای مدل 3-787
وزن خالی :115تن برای مدل 9-787- 110تن برای مدل 8-787و101 تن برای مدل 3-787
سقف پرواز: 13,106.4 مایل
عرض کابین : 16.92 متر
گفتنی است رقیب این هواپیما طرح ایرباس a350 هست که ان شااله دربعد به اون هم می رسیم.
منبع:
wikipedia