از جنگنده های موجود در نیرو هوایی ایران
از اوائل دههء 1960، فقدان یک بمبافکن تاکتیکی، در سازمان رزم نیروی
هوایی اتحاد شوروی احساس میشد. پس از حملهء موفقیتآمیز نیروی هوایی
اسرائیل در ژوئن 1967، که منجر به نابودی کامل توان نیروی هوایی اعراب شد
و به کارگیری تاکتیک پرواز در ارتفاع پست، که منجر به غافلگیری کامل
سیستمهای راداری پدافند اعراب گردید، نیاز به یک بمبافکن تاکتیکی که
قادر باشد در ارتفاع پست پرواز کرده و به دور از پدافندهای زمینی و
هواپیماهای شکاری غرب، عملیات ضربتی خود را به انجام برساند، در نیروی
هوایی شوروی و همپیمانان آن احساس گردید. نیروی هوایی مصر که تا سال
1973، از تجهیزات نظامی روسی بهره میبرد، در جریان درگیریها با اسرائیل،
هیچگاه به موفقیتی دست نیافت. هواپیماهای ضربتی روسی نظیر سوخوی7، 20 و 22
در برابر فانتومهای اسرائیلی، همواره از پیش بازنده محسوب میشدند.
جنگندههای ضربتی سوخو، نه از نظر آویونیک و نه از نظر تواناییهای رزم
هوایی، به پای فانتومهای اسرائیلی نمیرسیدند.
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنیددر
اوائل دههء 1960، برنامهء ساخت سوخوی24 جهت جایگزینی هواپیماهای قدیمی
Ilyushin Il-28 و Yakovlev Yak-28 آغاز گردید. مشخصات مورد نیاز که باید
در ساخت هواپیمای جدید لحاظ میشد، به سال 1964 اعلام گردید: هواپیمایی
ضربتی، با قابلیت انجام عملیات در هرگونه شرائط آب و هوایی، با قدرت
دستیابی به سرعتهای مافوقصوت در ارتفاعات پست و دارای استاندارهایی
بالایی در ناوبری و انجام حملات بسیار دقیق علیه اهداف زمینی.
جهت
دستیابی به حداقل مسافت جهت برخاست از روی باند، شرکت سوخو، همانند رقیب
خود، شرکت میگ، که در طراحی هواپیمای میگ23 از بالهای متغیر استفاده کرده
بود، و همچنین در راستای طرح هواپیمای ضربتی سوخوی17، در طراحی هواپیمای
جدید خود نیز از بالهای متغیر استفاده نمود. هواپیمای جدید شرکت سوخوی،
اولین پروازش را به سال 1970 به انجام رسانید و شایستگی خود را جهت تولید
انبوه به اثبات رساند. تا سال 1981، تحلیلگران غربی، هواپیمای ضربتی جدید
شوروی را Su-19 مینامیدند.
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنیدبا
تولید انبوه هواپیمای جدید ضربتی شرکت سوخو (Fencer-A) که پرواز اولیهاش
را به تاریخ دسامبر 1971 به انجام رسانده بود، این هواپیما، به سال 1974
رسمن وارد خدمت در نیروی هوایی اتحاد شوروی گردید. تا پنج سال پس از ساخت
سوخوی24، مقامات ناتو، هنوز تصویر روشنی از این جنگنده در اختیار نداشتند،
تا اینکه این هواپیما، به خدمت نیروی هوایی آلمانشرقی درآمد. در آن زمان
بود که نام سوخوی24، همانند میگ25، در غرب، وحشت ایجاد میکرد. بر خلاف
تحلیلگران نظامی غرب که به سوخوی24 نام Fencer اطلاق کرده بودند، خدمهء
روسی سوخوی24 به دلیل ظرفیت و توانایی بالای این هواپیما در بارگذاری و
تطبیق انواع مهمات، به این جنگنده نام Chemodan (چمدان یا чемодан) داده
بودند.
اف111 ، سوخوی24 و پاناویا تورنادو بمبافکن
سوخوی24 اغلب با بمبافکن آمریکایی F-111 قیاس میشود، اما با وجود تشابه
ابعاد آن با F-111، سوخوی24 به هیج وجه با جنگندهء F-111 در زمینههای برد
پروازی و میزان قابلیت بارگذاری مهمات برابر نمیکند و از F-111
فوقالعاده ضعیفتر است. قابلیتهای سوخوی24 بیشتر به جنگندهء ضربتی
Panavia Tornado شباهت دارد هرچند که ابعاد تورنادو نیز از سوخوی24 کوچکتر
است، اولی بازهم به دلیل موتورهای کم کشش و بسیار پرمصرف نصب شده در
سوخوی24، از تورنادو نیز در وجه برد و قابلیتهای پروازی عقب میماند!
سوخوی24،
در انواع گوناگونی عرضه شده است که هرکدام در ناتو، به اسامی خاص معروف
هستند. طراحی بهترین و کاملترین مدل سوخوی24 که Fencer-D یا Su-24M
نامیده میشود، از سال 1978 آغاز شد و به سال 1983، این مدل رسمن وارد
خدمت در نیروی هوایی شوروی گردید.
دو مدل ویژه که از روی مدل M اقتباس شدهاند، عبارتند از : Su-24MR Fencer-E که هواپیمایی است مخصوص عملیات شناسایی با تجهیزات پیشرفتهء عکاسی، فیلمبرداری و شنود که توان دقیق آن تاکنون پوشیده مانده است.
Su-24MP Fencer-F جمع
آوری کنندهء ELINT یا ELectronic Signals INTelligence (جنگندهای ویژهء
شنود و جمع آوری سیگنالهای الکترونیکی) جهت شناسایی رادارها و سیستمهای
دفاع هوایی دشمن.
Su-24MK MK، گونهء صادراتی جنگندهء Su-24M میباشد.
اولین کاربرد نظامی سوخوی24 به سال 1984 و در
جنگ افغانستان به وقوع پیوست. به دنبال آن، سوخوهای24 روسی در جریان
بحران چچن
در دههء 1990، به کار گرفته شدند. اما دقت بمباران این بمبافکن، در جریان
جنگ با شورشیان چچن، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا در طراحی سوخوی24،
اصل بر دقت هدفگیری بوده است که متاسفانه در چچن، بمبارانهای گستردهء
انجام شده توسط سوخوی24، اغلب منجر به تلفات و خسارات زیاد به غیرنظامیان
شده است.
تاکنون تعداد 1200 فروند از گونههای مختلف سوخوی24
برای اتحاد شوروی ساخته شده است. امروزه تعداد قابل توجهی از این
هواپیماها، در خدمت کشورهای آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، روسیه، ازبکستان
و اوکراین قرار دارند. تقریبن تعداد 577 فروند سوخوی24 عملیاتی در اختیار
روسیه قرار دارد که تعداد 447 فروند به نیروی هوایی روسیه و 130 فروند نیز
به نیروی دریایی روسیه تعلق دارد.
اگرچه سوخوی24 در زمان خود، به
دلیل ناآشنا بودن، جنگندهای ترسناک برای جهان غرب تصور میشد، اما
امروزه، به دلیل نقائص گوناگون، در حال جایگزینی با جنگندهء پیشرفتهء
Su-34 Fullback و سایر جنگندههای جدید روسی میباشد.
سوخوی24،
از نظر آئرودینامیکی، بسیار به جنگندهء MiG-23 Flogger شباهت دارد، اگرچه
سوخوی24 اساسن بزرگتر است. بالهای متغیر سوخوی24، بر شانههای این
بمبافکن سوار شدهاند و در حالت کاملن جمع شده، زاویهء 69 درجه دارند.
در سوخوی24 چهار حالت برای تحرک بالها تعبیه شده است:
16 درجه: برای برخاست و فرود
35 و 45 درجه: برای پرواز کروز در ارتفاعات گوناگون
69 درجه: برای کسب حداقل ضریب aspect ratio و حداقل ناحیهء بال و حداکثر سرعت در ارتفاعات بالا.
بر
خلاف جنگندههایی چون اف4 فانتوم و اف105 تاندرچیف که از بال ثابت بهره
میبرند، بالهای متغیر سوخوی24، نیروی بسیار مناسبی جهت برخاست در مسافت
کوتاه را فراهم میآورند، ضمن اینکه امکان فرود را در سرعت 230 کیلومتر بر
ساعت فراهم میآورند که سرعتی به مراتب کمتر از جنگندهء ضربتی سوخوی17
میباشد؛ و این در حالی است که وزن خالی یا بارگذاری شدهء سوخوی24 از
سوخوی17 و اف4 فانتوم بسیار بیشتر میباشد. در حالتی که بالهای سوخوی24
کاملن باز هستند، پروازی استوار و به دور از اغتشاشات و تندبادهای هوایی
امکانپذیر میشود، اما پرواز در این حالت اندکی دشوار میشود و سوخوی24
برخی از شرائط پروازی را تاب نمیآورد.
برخی از اطلاعات نادرست
غرب در مورد سوخوی24، بر پایهء تصور موتورهای توربوفن نصب شده در این
هواپیمای بمبافکن بود که در این صورت، سوخوی24 قادر میشد به دلیل مصرف
بهینهء سوخت در موتورهای توربوفن، همانند بمبافکن F-111، در فواصل دورتری
به عملیات بپردازد. اما در حقیقت سوخوی24 به دو موتور توربوجت مجهز به
پسسوز Saturn/Lyulka AL-21F-3 مجهز شده بود که هرکدام کششی در حالت
استفاده از پسسوز، کششی برابر 24700 پوند فیت ایجاد میکردند. موتورهای
توربوجت سوخوی24، بسیار پرمصرف بودند و به همین دلیل، برد پروازی سوخوی24
به شدت کاهش یافته بود، ضمن اینکه از نظر تعمیر و نگهداری، بسیار پرهزینه
و پردردسر بودند. استفاده از موتورهای توربوجت برای بمبافکنی تاکتیکی،
معقول نیست و این امر، نشاندهندهء ضعف مفرط روسها در دههء 1960، جهت ساخت
موتورهای توربوفن میباشد.
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید کاهش حداکثر سرعت برخلاف
جنگندهء ضربتی سوخوی17 که هوای مورد نیاز موتور را از محفظهء نوک دماغه
تامین میکرد، دو جایگاه مکش هوا، در دو طرف بدنهء سوخوی24 تعبیه شدهاند.
در مدل اولیهء سوخوی24 یعنی Fencer-A، دو ورودی هوا دارای درب متغیر بودند
که به این بمبافکن، امکان دستیابی به سرعت 2320 کیلومتر بر ساعت (1440
مایل بر ساعت یا 2.18 ماخ) را در ارتفاع 17500 متری (57400 فوت) میداد.
اما از آنجا که سوخوی24 عمدتن جهت انجام ماموریتهای ضربتی در ارتفاع پست
ساخته شده بود، مکانیزم فعال کنندهء ورودیهای متغیر، به منظور کاهش وزن و
آسان شدن تعمیر و نگهداری، حذف شدند. اما بر خلاف تصور کارشناسان شرکت
سوخو، حذف این ورودیهای متغیر، نه تنها تاثیری بر قابلیت پرواز ارتفاع
پست برجای نگذاشت بلکه باعث شد حداکثر سرعت و ارتفاع قابل دستیابی، به
مقادیر نازل 1.1 ماخ و 11000 متر (36100 فوت) کاهش یابند!
انتهای
بدنه در مدل اولیهء Fencer-A دارای شکل جعبهمانند بود که به هنگام تولید
انبوه، متحمل تغییراتی در محل خروجی موتورها گردید تا به شکل مدور تبدیل
شود و بدین ترتیب میزان پسا کاهش یابد. سوخوی24 تجدیدنظر شده، دارای سه
آنتن صیقلی شدهء آئرودینامیکی در محل دماغه بود که در کنار یکدیگر نصب
شده بودند. همچنین محل چتر ترمز نیز تغییر کرده بود. به جز اینها، ورودی
هوای موتورها نیز متحمل دگرگونی شده بود. این هواپیمای تجدیدنظر شده، توسط
ناتو به نام Fencer-B نامگذاری شد، هرچند که این تغییرات جزئی، شایستگی
اطلاق یک طراحی جدید را نداشتند.
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید همانند
بمبافکن F-111، سوخوی24 دارای دو خدمه است که در کنار یکدیگر مینشینند:
یک نفر خلبان در سمت چپ و یک نفر افسر سیستمها در سمت راست. شاید
کارشناسان طراح سوخوی24 بر این عقیده بودهاند که دو جفت چشم، توانایی
بهتری در پرواز ارتفاع پست پدید میآورد. کابین سوخوی۲۴، همانند جنگنده
های قدیمی دههء ۱۹۶۰، مملو از ادوات آنالوگ است، ضمن اینکه سیستم کنترل
گاز بر روی دسته خلبان یا HOTAS در هیج یک از گونه های سوخوی۲۴ پیش بینی
نشده است. سیستمهای آویونیک سوخوهای24 در اختیار شوروی،
در نوع خود، پیچیدهترین به شمار میرفتند. در سوخوی24، برای اولین بار در
تاریخ ساخت هواپیاهای نظامی در اتحاد شوروی، سیستمهای ناوبری و تهاجمی،
یکپارچهسازی و کامپیوتری شده بودند. در مدلهای اولیه، سیستمهای تهاجمی و
رادارهای اخطارگر جهت عدم برخورد به عوارض طبیعی زمین، به موازات
سیستمهای ناوبری، به صورت جداگانه حمل میشدند.
تنها سلاح
ثابت در سوخوی24، یک دستگاه مسلسل 6 لولهء 23 م م به نام GSh-6-23 و با
500 تیر فشنگ است که در محلی زیر بدنه نصب شده است. بر خلاف جنگندهء ضربتی
MiG-27 Flogger-J ، که مسلسل به صورت غیرمخفی نصب شده است، مسلسل سوخوی24،
به هنگام عدم استفاده، با پوششی مخصوص، مخفی میشود.
در سوخوی24،
تعداد 8 مقر سخت جهت نصب مهمات تعبیه شده است: دو مقر در زیر مجاری مکش
هوا زیر بدنه، دو مقر چرخان در قسمت بیرونی بالها، و چهار مقر در زیر
بدنهء اصلی. در این 8 مقر، حداکثر میتوان 8000 کیلوگرم (17600 پوند)
مهمات بارگذاری نمود. در این 8 مقر میتوان به جز مهمات معمول مورد
استفاده در عملیاتهای ضربتی، از تسلیحات هستهای و دو یا چهار موشک هوا به
هوای کوتاهبرد R-60 Aphid نیز نصب نمود.
Fencer-C مدلهای
اولیهء سوخوی24 یعنی هواپیماهای Fencer-A/B از نظر تجهیزات ضدالکترونیک،
نقصان شدید داشتند و تنها دارای گیرندهء اخطار راداری به نام Sirena بودند
و از سیستمهای اخلالگر رادار بهرهای نداشتند. بر خلاف تصوری که از
روسها در زمینهء ضعف شدید دانش الکترونیک مورد انتظار است، آخرین سری
تولیدی سوخوهای24، به گیرندهء اخطار راداری بسیار گسترده و کامل، اخطارگر
پیشرفتهء پرتاب موشکهای سام، مجموعهء فعال ضدالکترونیک (ECM) با آنتنهایی
سه ضلعی در طرفین ورودیهای هوا و نوک سکان عمودی، مجهز شده بودند.
هواپیمای جدید در ناتو، Fencer-C نامیده میشد، اگرچه بازهم یک طراحی جدید
و مستقل به شمار نمیرفت.
مدلC شبیه مدل B بود و فقط به کمک
محفظههای مثلثیشکل گیرندهء هشدار راداری (RWR) آن در پهلوهای نوک سکان
عمودی و روی دیوارهء خارجی ورودی هوا در جلوی محل اتصال ریشهء لبه حملهء
بار به آن (همچون مدل D) قابل تشخیص است.
Fencer-C نخستین بار در
سال 1981 دیده شده و نسبت به مدل B تغییرات عمدهای در سیستمهای الکترونیک
پروازی آن داده شده بود. تمامی انواع Su-24 به جز تعداد انگشتشماری از
نوع A به یک ورودی کوچک هوا در جلوی ریشهء سکان عمودی خود مجهز میباشند.
از آنجایی که به راحتی میتوان یک دستهء هدایت در جلوی صندلی افسر
سیستمهای جنگ افزار نصب نمود هیچ نوع خاص آموزشی Su-24 با کنترلهای
دوگانه توسعه نیافته است. اعتقاد بر این است که نیروی هوایی روسیه به
منظور سرکوب سیستمهای دفاع هوایی راداری از تیمهای یابنده / کشنده
(hunter-killer) متشکل از هواپیماهای Fencer-C و MiG-25BM Foxbat-F
بهرهبرداری میکند.
در برخی از مدلهای Fencer-C و تمامی
هواپیماهای مدل بعدی سوخوی24 یعنی Fencer-D، قسمت جایگاه نصب مهمات در زیر
محل ثابت بال بزرگتر شده و در آنجا به صورت ثابت، پخش کنندهء Chaff/Flare
تعبیه گشته بود. در مدلهای پیشین سوخوی24، این پخش کنندهها در دو سمت
کناری سکان افقی قرار داشتند.
Su-24M / Fencer-D نوع M گونهای ارتقاء یافته از سوخوی24 میباشد که طراحی آن در اواسط دههء 1970 آغاز شده و در حوالی سال 1983 وارد خدمت گشته است.
*
این مدل دارای بدنهای طویلتر به اندازهء 0.73 متر (30 اینچ) در قسمت
جلوی کابین، دارای یک غلاف سوختگیری هوایی قابل جمع شدن و آنتن راداری
کوتاهتر و تغییر شکل یافته، ویژهء نوع جدیدی از رادار ضربتی به نام
Orion-A میباشد. این رادار به وسیلهء تنها آنتن خارج شده از پوزهء
هواپیما قابل شناسایی میشود در حالی که در مدلهای پیشین از آنتنهای
سهگانهء مثلثیشکل استفاده شده است.
* رادار جدید با سامانهء
شناسایی عوارض و برجستگیهای طبیعی زمین جفت میشود که کل این مجموعه نیز
با سیستم پرواز خودکار SAU-6M1 جفت شده است که همانند F-15E به خدمهء
سوخوی24 امکان پرواز خودکار (دست آزاد) را در ارتفاع پست میسر میسازد.
* به Su-24M سامانهء ناوبری دقیق و پیشرفتهء اینرسیایی PNS-24M و یک کامپیوتر دیجیتال افزوده شده است.
*
سیستم هدایت و نشانهگذاری تلویزیونی Kaira 24 که همتای سیستم آمریکایی
Pave Tack ارزیابی میشود در محل برآمدگی زیر بدنه نصب شده است تا وظیفهء
هدایت دقیق تسلیحات هدایتپذیر نظیر بمبهای هدایت لیزری و هدایت
تلویزیونی را به انجام برساند. از جملهء تسلیحات هدایتپذیر پیشرفته،
میتوان به موشک Kh-14 (نامگذاری غربی= AS-12 Kegler) و Kh-59 (نامگذاری
غربی = AS-13 Kingbolt) اشاره کرد.
* سامانههای جدید نصب شده در
Su-24M باعث شدهاند تا از میزان سوخت ذخیره شدهء داخلی هواپیما، به میزان
58 لیتر (22.4 گالن آمریکایی) کاسته شود.
Su-24MK / Fencer-D MK،
گونهء صادراتی جنگندهء Su-24M میباشد که حرف K در زبان روسی از کلمهء
kommercheskiy به معنی تجاری اقتباس شده است. نوع MK، تاکنون به کشورهای
مختلفی صادر شده است: الجزایر (15 فروند)، لیبی (15 فروند)، سوریه (12
فروند) و بین 32 تا 33 فروند نیز به ایران و عراق فروخته شده است که برخی
منابع، ارقام متفاوتی را در این باره ذکر کردهاند. روسها ادعا دارند
تعداد 12 فروند Fencer-D به ایران و 24 فروند به عراق فروخته شده است که
همگی این هواپیماها به صورت عملیاتی در اختیار نیروی هوایی اسلامی ایران
قرار دارند. ایران ادعا دارد که تعداد 14 فروند را مستقیمن از روسیه
خریداری کرده و تعداد 16 تا 18 فروند دیگر را نیز از دستهء هواپیماهای
پناهندهء عراقی در جریان جنگ سال 1991 خلیج فارس، به خدمت گرفته است.
امروزه تعداد فنسرهای نیروی هوایی ایران 32 فروند تخمین زده میشود که
همگی نیز عملیاتی میباشند.
هرچند مدل MK جهت صادرات به کشورهای
ضعیف جهان سوم طراحی گشته بود اما امروزه تعداد قابل توجهی از این مدل در
خدمت کشورهای مشترکالمنافع شوروی سابق قرار دارد. این هواپیما، اساسن
مانند مدل M است، با این تفاوت که اندکی از قدرت سیستمهای آویونیک آن
کاسته شده است. بسیاری از مدلهای MK فاقد لولهء سوختگیری هوایی میباشند.
Su-24MR / Fencer-E گونهء
اختصاصی ویژهء عملیات شناسایی که اولین پروازش را به تاریخ سپتامبر 1980
به انجام رساند و از سال 1985 رسمن وارد خدمت در نیروی هوایی اتحاد شوروی
گردید. در این مدل، اغلب سامانههای ناوبری مدل M حفظ شدهاند که از جملهء
آنها میتوان به رادار پرواز در ارتفاع پست (Terrain-Following-Radar)
اشاره کرد.
در این مدل، سیستم نشانهگذاری و هدفگیری لیزری /
تلویزیونی، رادار تهاجمی Orion-A و مسلسل حذف شدهاند. به جای مسلسل، دو
دوربین عکاسی با قابلیت عکاسی پانوراما (افق باز) نصب شده است.
دیگر تجهیزات اختصاصی این مدل عبارتند از : دوربین تلویزیونی Aist-M
رادار اخطار دهندهء پهلونگر RDS BO
سامانهء شناسایی اهداف زمینی به وسیلهء اشعهء مادون قرمز Zima
سایر سیستمهای این هواپیما، به صورت خارجی (پاد) در زیر بدنهء هواپیما نصب میشوند.
Su-24MP / Fencer-F مدلی
اختصاصی جهت جمع آوری و شنود سیگنالهای الکترونیکی دشمن (ELINT) که
جایگزین هواپیماهای قدیمی Yak-28PP Brewer-E گردید و اولین پرواز این مدل
به تاریخ دسامبر 1979 به انجام رسید. مدل MP مجهز به آنتنهای اضافی جهت
شنود و دریافت اطلاعات مربوط به دشمن میباشد. در این مدل، قسمت صیقلی نصب
شده در زیر هواپیما جهت نشانهگذاری و هدایت لیزری / تلویزیونی حذف گردیده
اما مسلسل و توانایی نصب 4 موشک هوا به هوای کوتاهبرد Vympel R-60 حفظ
شده است. از این مدل، تنها تعداد اندکی که بین 12 تا 20 فروند تخمین زده
میشود تولید گشته است و گفته میشود تعدادی نیز در خدمت نیروی هوایی
ایران قرار دارند.
امروزه ادامهء حیات و در خدمت ماندن
بمبافکنهای Su-24M/MK در گرو انجام برنامههای بهروزآوری نظیر نصب
سیستم GPS (مکانیاب جهانی)، ارتقاء کابین با نصب نمایشگرهای چند منظوره
(MFD)، نصب نمایشگر سربالا (HUD)، نصب سامانهء دیجیتال تهیه کنندهء نقشه
از سطح زمین، نصب سایت نشانهروی درون کلاه خلبان (HMS)، امکانپذیری سازی
نصب آخرین نمونههای تسلیخات هدایتشونده نظیر موشک هوا به هوای Vympel
R-73 و . . . میباشد.
تاکنون 400 فروند از بمب افکن های Su-24M
نیروی هوایی روسیه، در قسمت ناوبری و سیستمهای تسلیحات، ارتقاء یافتهاند
تا قادر باشند گونههای جدید موشک Kh-29 و همچنین برخی موشکهای دیگر را
حمل و پرتاب نمایند. این ارتقاء شامل نصب یک کامپیوتر بسیار پیشرفتهء جدید
به نام SV-24، نصب صفحات نمایشگر رنگی کریستال مایع، نصب نمایشگر سربالای
ILS-31، استخراج کنندهء نقشهء دیجیتال متحرک از سطح زمین و همچنین سامانهء
مکان یاب جهانی (GPS) میباشد.
هنوز روشن نیست که آیا هواپیماهای
Su-24MR و Su-24MP نیروی هوایی روسیه، مشمول بهینهسازی کابین و نصب
تجهیزات جدید ناوبری خواهند شد یا خیر؛ هرچند که ممکن است با تامین اعتبار
مالی، این امر محقق شود. بمبافکنهای ارتقاء یافته سوخو24 نام جدید
Su-24M2 را به خود گرفتهاند.
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید تسلیحات Su-24M/MK * تا چهار موشک هوا به زمین هدایت رادیویی Kh-23M (نام ناتو = AS-7 Kerry) با برد 5 کیلومتر
* موشکهای هوا به زمین ضدرادار غیرفعال Kh-28 (نام ناتو = AS-9 Kyle) و Kh-58 با برد 90 کیلومتر به تعداد حداکثر 2 فروند
* تا دو موشک کوتاه برد گرمایاب هوا به هوای Vympel R-60 (نام ناتو = AA-8 Aphid) با برد 3 کیلومتر
* تا چهار موشک هدایت لیزری Kh-25L (نام ناتو = AS-10 Karen) با برد 20 کیلومتر
* تا سه موشک هدایت تلویزیونی / لیزری Kh-29LT (نام ناتو = AS-14 Kedge) با برد 10 کیلومتر
* تا دو موشک هوا به زمین ضدرادار غیرفعال Kh-31P (نام ناتو = AS-17 Krypton) با برد 110 کیلومتر
* تا دو موشک هوا به زمین ضدرادار Kh-58 (نام ناتو = AS-11 Kilter) با بردی بین 70 تا 120 کیلومتر بسته به ارتفاع پرتاب
* تا دو موشک هوا به زمین هدایت تلویزیونی Kh-59 (نام ناتو = AS-13 Kingbolt) با برد 115 کیلومتر (مشابه موشک آمریکایی AGM-130)
* تا دو بمب هدایت لیزری بسیار دقیق KAB-500KR
* تا دو بمب هدایت لیزری KAB-1500L
* در هر سوخوی24 تا شش مقر ویژهء حمل پرتاب راکت همانند سری UB32 را میتوان نصب نمود.
* وزن بمب های متعارف قابل حمل در سوخوی24، بین 7.5 تا 8 تن میباشد.
*
در هر سوخوی24 میتوان حداکثر تا سه قبضه مسلسل شش لول 23 م م از نوع
Gsh-6-23 را نصب نمود که قدرت نواختی برابر 9000 تیر فشنگ بر دقیقه را
دارا هستند و هرکدام نیز حامل 500 تیر میباشند.
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید
هدفگیری و هدفیابی در Su-24M
در
سوخوی24، سامانهء ناوبری و کمکی PNS-24 تعبیه شده است. PNS-24 به تجهیزات
سامانهء ناوبری رادیویی اتصال دارد که امکان اجرای این وظایف را میبخشد:
اخطار برخورد به عوارض زمین، کشف اهداف و انهدام آنها به روش بمباران Toss
یا Level، نشانهگذاری اهداف کشف شده جهت شلیک موشک، کشف رادارها و
پرتابگرهای موشکهای سام متعلق به این رادارها و امکان هدایت کاملن خودکار
یا نیمهخودکار به هنگام تقرب جهت فرود در ارتفاع حدود 40 تا 50 متری. در
جنگندهء Su-24M، سامانهء بهبود یافتهء ناوبری و کمک PNS-M نصب شده است که
شامل یک سامانهء نشانهروی لیزری / تلویزیونی جهت شلیک موشکهای هوا به
زمین هدایت لیزری / تلویزیونی میباشد.
بهینهسازی سوخو24 های ایران به
گفتهء رسانههای نظامی غربی، ایران با توجه به دستیابی به سامانههای
جنگافزار راهبردی قدرتمند، به دنبال ایجاد قابلیتهای دفاعی دوربرد در
تجهیزات خود است. از دیدگاه این منابع خبری، تهران تواناییهای قابل
ملاحظهای برای ایجاد قابلیتهای عملیات سوختگیری هوایی پیشرفته در تجهیزات
حملات هوایی خود که میتوانند از سامانههای مذکور بهره گیرند در اختیار
دارد و یکی از مهمترین آنها، بمبافکن Su-24MK نیروی هوایی اسلامی ایران
(IRIAF) میباشد.
ایالات متحده در نیمهء دوم دههء 1970 میلادی
ایران را به چندین هواپیمای سوخترسان هوایی همچون هواپیمای B707 مجهز به
دو بوم و B747 مجهز به کاوشگر و چتر کندساز تجهیز کرد که بعدها به مخزن
سوخت در بخش زیرین نیز مجهز گشتند. اگرچه هماکنون نیروی هوایی اسلامی
ایران دارای قابلیتهای سوخترسانی هوا به هوای محدود میباشد. هر دو نوع
هواپیمای مذکور که در حال حاضر در اسکادران ترابری نیروی هوایی واقع در
پایگاه یکم شکاری تهران مستقر هستند، برای پشتیبانی از جنگندههای F-14A
Tomcat مورد استفاده قرار میگیرند ولی برای سوخترسانی به هواپیماهای
روسی، تغییری در آنها داده نشده است.
بنابراین ایران با دو گزینه برای تسهیل قابلیتهای سوختگیری هوایی هواپیماهای Su-24MK مواجه است:
1) به دست آوردن یک غلاف کاوشگر و چتر کندساز جدید برای هواپیمای تانکر 747 و 707 از کشوری دیگر. (به احتمال زیاد روسیه)
2)
یا ساخت آن به روش مهندسی معکوس از روی مدل آمریکایی موجود کاوشگر Su-24MK
و این راهی است که ایرانیها در گذشته ثابت کردهاند در آن تبحر زیادی
دارند.
نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
(IRGCAF) وظیفه دارد بر برنامهء حملات راهبردی نظارت کند. جهاد خودکفایی
سپاه پاسداران (سازمانی که برنامههای ویژه شامل ساخت و روزآمدسازی
سامانههای راداری و جنگافزارها را به اجرا در میآورد) نیز بر
روزآمدسازی فناوریهای ویژه در راستای پشتیبانی از برنامهء حملات دوربرد
نظارت خواهد کرد. به گفته منابع آگاه، احتمالن ساخت و توسعهء سامانههای
مهندسی معکوس شده از جمله این موارد خواهد بود.
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید
به عنوان بخشی از این برنامه، نیروی هوایی، آموزشها و تمرینات
پیشرفتهای را برای خلبانان ارشد خود آغاز کرده تا آنها تجربهء ماموریتهای
دوربرد را که شامل تمرینهای سوختگیری هوایی بر فراز ایران و روسیه است به
دست آورند. این مهم به دنبال توافقنامه همکاری استراتژیک که بین تهران و
دمشق در نوامبر سال 2005 به امضا رسید تسهیل گشته است. در یکی از بندهای
این توافقنامه، سوریه به عنوان یک پایگاه هوایی برای ج.ا ایران در نظر
گرفته شده است. بدین ترتیب دمشق به هواپیماهای نیروی هوایی ج.ا ایران
اجازه میدهد تا پس از بازگشت از ماموریت (درگیری با اهدافی در دریای
مدیترانه) در مواقع اضطراری از پایگاههای نیروی هوایی سوریه برای فرود
استفاده کند.
به گفته منابع مذکور، این امر در یادداشت تفاهم
همکاری نظامی که به تاریخ 16 ژوئن 2006 در تهران بین سردار سرتیپ مصطفی
محمد نجار وزیر دفاع ج.ا ایران و همتای سوری وی سپهبد حسن علی ترکمانی به
امضا رسید، تقویت شده است. در گفتگوهای مقدماتی قبل از یادداشت تفاهم 16
ژوئن نیز، تیمسار سرتیپ خلبان کریم قوامی فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش
اسلامی ایران و ژنرال علی حبیب رییس ستاد کل نیروی هوای مسلح سوریه برای
انجام تمرینات هوایی ارتش در خاک سوریه بر روی هواپیماهای نیروی هوایی
سوریه به منظور آشنایی آنها با ویژگیهای جغرافیایی منطقه به توافق رسیده
بودند.
به نقل از رسانه ها، در برخی مواقع، تمرینات سوختگیری
هوایی در خارج از پایگاه هفتم شکاری شیراز در هنگام شب و در ارتفاع بسیار
پایین (1000 پا) و بیشتر با استفاده از هواپیماهای سوخترسان 747 انجام
میگیرد. این سناریوی عملیاتی شبیهسازی شده شامل سوختگیری جنگندههای
ایرانی است که در هنگام شب و در ارتفاع پایین بر فراز مدیترانه به سوی هدف
حرکت می کنند.
به گفته این منابع، خلبانان نیروی هوایی ج.ا
ایران، برای استفاده از تاکتیکهای راداری پیشرفته، عوارض زمینی، مانور و
اقدامات متقابل الکترونیکی به منظور غافلگیری دشمن، کاهش زمان خطر و کاهش
فرصتهای رهگیری دشمن آموزش دیده اند. این منابع خاطرنشان میکنند نیروی
هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال راههای جایگزینی برای دستیابی
به تعداد کمی از این قابلیتهای بالقوه است که شامل تلاشهای جهاد خودکفایی
برای توسعه سامانههای پرتاب شونده هوایی هواپیمای Su-24MK میباشد.
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید
در پایان این سوال مطرح میشود که آیا ایران میتواند
قابلیتهای دفاعی دوربرد خود را به میزانی توسعه دهد تا به یک تهدید
راهبردی بالقوه برای قدرتهای منطقه که احتمال دارد مورد حمله ایران قرار
گیرند تبدیل شود؟ این مسئله نکتهای قابل بحث است که ایران چگونه توسعهء
این قابلیتها را انجام میدهد؟ آیا روش، تنها یک تاکتیک نیست که برای
بازدارندگی تهاجمی و تقویت تصویری از افزایش قدرت منطقهای این کشور طراحی
شده است؟
همچنین ادعای ایران در مورد توسعه قابلیتهای پرتاب موشک
از زیردریایی، به عنوان راهی برای پرتاب بالقوهء راهبردی، بدون شک
اغراقآمیز است. نیروی دریایی اسلامی ایران در طول رزمآیش بزرگ ضربت
ذوالفقار در 27 اوت 2006 ادعا کرده که پرتاب موشک طراحی شده سطح به سطح
دوربرد ثاقب، از یک زیردریایی را به اجرا در آورده است. اگر چه برخی از
منابع نظامی اعتقاد دارند که تصاویر منتشر شده به وسیلهء ترکیب یک فیلم از
پرتاب موشک از یک قایق جنگی با فیلمی از زیردریایی ایران ساخته شده است.
این منابع در ادامه خاطرنشان کردهاند ایران دارای سهگونه زیردریایی در
کلاسهای کیلو، قدیر و نهنگ 1 (دو تای آخری زیردریاییهای کوچکی هستند) است
و هیچ کدام از آنها توانایی شلیک موشک را از زیر آب ندارند. به گفته این
منابع، نیاز به خلق چنین تصوراتی از افزایش قابلیتهای نظامی، ناشی از
تصمیم ایران برای ایجاد یک نیروی بازدارنده در منطقهء خلیج فارس در مقابل
کشورهای عربی و جلوگیری از حمله به تاسیسات اتمی این کشور است.
اخیرا تعداد
پرواز جنگنده های سوخوی24 مستقر در پایگاه شیراز افزایش یافته است و این
جنگنده ها به مرتب، مشغول انجام عملیاتهای تمرینی، نظیر سوختگیری هوایی و
پرتاب بمب و راکت هستند. همچنین به نظر می رسد تعداد این جنگنده ها نیز
افزوده شده باشد.
IRIAF Su-24MK
جمهوری
اسلامی ایران آخرین مشتری این جنگنده در خاورمیانه بود. ایران 12 فروند
فنسر نوع D سفارش داد که نخستین فروند ان در سال 1992 تحویل داده شد. طبق
گزارشهای موجود، میزان آموزش خلبانان Su-24MK ایرانی تا سال 1995 بسیار
اندک بود، اما از آن زمان تاکنون بهبود و افزایش قابل ملاحظهای داشته
است، به طوری که خلبانان روسی که برای آموزش ایرانیان به شیراز آمده بودند
از مهارت آنان در انجام مانور پیچیده سوختگیری هوایی، آن هم در ارتفاع
بسیار پائین ابراز تعجب نموده بودند.
طبق گزارشهای موجود، تا
میانههای دههء 1990 میلادی، حدود 4 فروند از Su-24MK ایرانی در سوانح
هوایی از دست رفته بودند! اولین سانحهء سوخوی24 در ایران به تاریخ 17 بهمن
سال 1371 به وقوع پیوست و در جریان آن، یک فروند سوخوی24 با یک فروند
هواپیمای مسافربری Tu-154M که در حال اوجگیری بود در حومهء تهران به
یکدیگر برخورد کردند و تمامی مسافران و خدمهء دو هواپیما کشته شدند.
گزارشهایی
نیز مبنی بر ارتقاء این جنگنده توسط کارشناسان داخلی ایران وجود دارد که
از جملهء آنها میتوان به افزودن امکان توانایی سوختگیری هوایی از
سوخترسانهای KC-707 اشاره کرد. این جنگنده همچنین در حالت مسلح شده با
جنگافزارهای هدایت دقیق ساخت ایران از جمله خانواده بمبهای الکترواپتیکی
«ستار» و «قدر» دیده شده است. همچنین فنسرهای ایرانی با یکپارچهسازی موشک
چینی C-802 و نمونهء ساخت داخل آن (موشک ضدکشتی نور) به توانایی رزم
دریایی قابل ملاحظهای نیز دست یافتهاند به نحوی که این هواپیماها، بدل
به کابوس ترسناکی برای ناوهای هواپیمابر مستقر در منطقه شدهاند.
با توجه به عدم حضور فنسرهای ایران در آخرین مانور نظامی ارتش ایران که
ضربت ذوالفقار نامیده میشد، گزارشاتی دال بر حضور این بمبافکنها در
روسیه جهت بهینهسازی سیستمها درج گردید. امروزه به نظر میرسد فنسرهای
ایران، علاوه بر گسترش حمل تسلیحات گوناگون نظیر موشک هوا به هوای Vympel
R-73، موشک هوا به زمین Kh-59، موشک ضدکشتی AM-39 Exocet، مشمول برخی
تغییرات در آویونیک و کابین نیز شده باشند. ضمن اینکه فنسرهای ایران به
طور قطع دارای توان اجرای عملیات ضدرادار نیز میباشند که تاکنون در مورد
نوع تسلیحات مخصوص این عملیات که در اختیار نیروی هوایی اسلامی ایران قرار
گرفته است، اطلاعات دقیقی در دسترس قرار نگرفته است.
برگرفته از سایت:www.military.ir